wypełnij i odeślij na adres e-mail: szkolenia@iso.org.pl
lub ZGŁOŚ SIĘ NA SZKOLENIE
Czas trwania szkolenia:
2 dni; 9:00-17:00 (16 godzin zajęć)
Cena szkolenia zawiera:
– Przeprowadzenie egzaminu
– Certyfikat Pełnomocnika SZJ
– Zaświadczenie o uczestnictwie w szkoleniu
– Materiały szkoleniowe oraz informacyjne
Karty zgłoszenia na szkolenie:
Pobierz w formacie PDF
Pobierz w formacie DOC
ZGŁOŚ SIĘ NA SZKOLENIE
e-mail: szkolenia@iso.org.pl
tel.: 71 789 08 41, kom.: 604 20 90 43
Terminy szkoleń stacjonarnych:
Terminy aktualnie zaplanowanych szkoleń przedstawione są w Planie Szkoleń
Koszt szkolenia
Ceny aktualnie zaplanowanych szkoleń przedstawione są w Planie Szkoleń
Informacje dodatkowe:
– W cenę szkolenia wliczony jest poczęstunek
– Cena nie obejmuje kosztów dojazdu oraz zakwaterowania
Terminy szkoleń on-line
Terminy aktualnie zaplanowanych szkoleń przedstawione są w Planie Szkoleń
Koszt szkolenia
Ceny aktualnie zaplanowanych szkoleń przedstawione są w Planie Szkoleń
Wymagany sprzęt i narzędzia:
– dostęp do internetu
– przeglądarka internetowa
– słuchawki i mikrofon (lub zestaw)
Program szkolenia
Podstawowe cele systemu zarządzania jakością względem, którego wymagania zostały przedstawione w międzynarodowej normie ISO 9001 to zapewnienie zdolności organizacji do stałego dostarczania wyrobów i usług spełniających wymagania Klienta i innych wymagań, w tym mających zastosowanie przepisów prawa oraz zwiększanie zadowolenia Klient poprzez skuteczne stosowanie systemu łącznie z procesami jego doskonalenia i zapewnienia zgodności z wymaganiami względem wyrobów i usług. Cele te będą realizowane, czyli system zarządzania jakością ISO 9001 i jego procesy będą skuteczne, jeśli odpowiednio wszystko zaplanujemy, wdrożymy, będziemy utrzymywali i doskonalili. Wdrażając wymagania normy ISO 9001 w celu ustanowienia systemu zarządzania jakością należy oprzeć go na 3 podstawowych filarach, których celem jest zapewnienie jego odpowiedniej skuteczności:
Nie należy jednak oczekiwać, że jakiekolwiek działanie, proces czy też cały system zarządzania jakością będą skuteczne (zdolne do osiągania zaplanowanych wyników w tym do realizacji celów jakościowych) czy też zgodne z wymaganiami (np. normy ISO 9001, mających zastosowanie przepisów prawa i innych, wymagań własnych organizacji) jeśli nie zostaną w nich jednoznacznie określone odpowiedzialności i uprawnienia. Jeśli nie wskażemy w ramach regulacji systemowych kto jest za co odpowiedzialny nie możemy oczekiwać, że będzie to realizowane. Z tego też względu w zakresie odpowiedzialności najwyższego kierownictwa leży przydzielenie, zakomunikowanie i zrozumienie ról, odpowiedzialności i uprawnień w organizacji. Dotyczy to zarówno całego systemu zarządzania jakością jak również poszczególnych procesów i działań realizowanych w ramach tych procesów.
W normie ISO 9001 w wersji z roku 2015 po raz pierwszy w odniesieniu do systemu zarządzania jakością zrezygnowano z obowiązku powoływania Pełnomocnika kierownictwa ds. systemu zarządzania jakością ISO 9001 w organizacji. Funkcja ta w zależności od organizacji mogła być określana jako: Pełnomocnik ds. systemu zarządzania jakością, Pełnomocnik ds. ISO, Manager ds. Jakości, Specjalista ds. Sytemu ISO 9001, Kierownik Działu Zarządzania Jakością, Dyrektor Departamentu Zarządzania Jakością i na wiele, wiele innych sposobów. Niezależnie od nazwy mogło to być niezależne stanowisko w firmie lub dodatkowa funkcja dla osoby realizującej inne obowiązki zawodowe. Podstawowe obowiązki, odpowiedzialności i uprawnienia Pełnomocnika ds. Systemu Zarządzania Jakością ISO 9001 związane były z nadzorem nad procesami: planowania, wdrożenia, utrzymywania i doskonalenia systemu zarządzania w celu zapewnienia jego zgodności z wymaganiami (w tym wymaganiami ISO 9001) oraz zapewnienia jego skuteczności. Pomimo tego, że wśród wymagań normy ISO 9001:2015 nie ma już jednoznacznego wymagania do powołania Pełnomocnika kierownictwa/Managera ds. Systemu Zarządzania Jakością ISO 9001 to w dalszym jednak ciągu najwyższe kierownictwo musi zapewnić, aby odpowiedzialności i uprawnienia zostały przydzielone, zakomunikowane i zrozumiałe w szczególności w zakresie:
Przedstawione powyżej odpowiedzialności i uprawnienia w takiej lub nieznacznie zmienionej formie we wcześniejszych wymaganiach normy ISO 9001 przypisywane były Pełnomocnikowi kierownictwa ds. systemu zarządzania jakością. Zgodnie z aktualnymi wymaganiami nie ma obowiązku powoływania tego typu funkcji jednak obowiązek przydzielenia odpowiedzialności i uprawnień w tym zakresie pozostał. Oznacza to, że jeśli w organizacji nie zostanie powołany Pełnomocnik kierownictwa /Manager ds. Systemu Zarządzania Jakością ISO 9001 to należy rozdzielić te odpowiedzialności i uprawnienia na członków personelu. Znaczną część z tych odpowiedzialności i uprawnień szczególnie na poziomie strategicznym i nadzorczym można przydzielić właścicielom procesów (pod warunkiem, że nie są oni iluzorycznymi właścicielami procesów a rzeczywiście maja wpływ na procesy pozostające pod ich nadzorem). Wynika z tego, że funkcja Managera /Pełnomocnika ds. Systemu Zarządzania Jakością ISO 9001 nie musi w żadnej organizacji być powoływana do życia. Podobnie zresztą jak ma to miejsce w zakresie wszystkich innych funkcji i stanowisk w firmie. Dla przykładu nie ma potrzeby powoływania działu zakupów jeśli przydzielimy w tym zakresie odpowiedzialności i uprawnienia właścicielom procesów lub kierownikom komórek organizacyjnych. To samo dotyczy praktycznie wszystkich innych obszarów. Zazwyczaj jednak w celu zapewnienia między innymi odpowiedniej zgodności z regulacjami, powtarzalności, skuteczności i efektywności procesów lub obszarów (w zależności od przyjętego podejścia w organizacji) takie stanowiska /funkcje /działy się powołuje. Tak samo wygląda to w przypadku funkcji związanej z nadzorem nad zgodnością i skutecznością Systemu Zarządzania Jakością ISO 9001. Pomimo braku formalnego wymagania w normie ISO 9001 odnośnie powołania Pełnomocnika kierownictwa /Managera ds. Systemu Zarządzania Jakością ISO 9001 znaczna część organizacji taką funkcję /stanowisko powołuje w ramach swojej struktury organizacyjnej i przypisuje osobie obejmującej tę funkcję /stanowisko odpowiedni zakres odpowiedzialności i uprawnień. Nie oznacza to w żadnym wypadku, że system zarządzania jakością to sprawa tylko i wyłącznie Pełnomocnika /Managera ds. ISO 9001. Rolą Pełnomocnika /Managera jest nadzorowanie i koordynowanie działań a nie operacyjna działalność związana z realizacją regulacji i celów systemu zarządzania jakością w każdym z realizowanych w organizacji procesów czy też w ramach całego systemu. Celowo w ramach niniejszego opracowania zamiennie używane jest określenie Manager ds. Systemu Zarządzania Jakością ISO 9001 dla określenia: Pełnomocnik. Określenie Manager w znacznie lepszym stopniu oddaje charakter tej funkcji /tego stanowiska niż określenie Pełnomocnik kierownictwa ds. Systemu Zarządzania Jakością ISO 9001.
Realizowane przez nas szkolenie dla Pełnomocników /Managerów ds. Systemu Zarządzania Jakością ISO 9001 koncentruje się na odpowiedzialnościach i uprawnieniach tej funkcji w ramach poszczególnych etapów cyklu życia systemu zarządzania jakością, którymi są: planowanie, wdrażanie, utrzymywanie i doskonalenie. W trakcie szkolenia uczestnicy zapoznani zostaną z odpowiedzialnościami i uprawnieniami wprost wynikającymi z wymagań normy ISO 9001, a także z tymi, które dodatkowo, często są przypisane Pełnomocnikom /Managerom. Podczas szkolenia przedstawione zostaną w formie studium przypadków najczęściej spotykane problemy, z którymi mają do czynienia Pełnomocnicy /Managerowie ds. ISO 9001 oraz możliwe sposoby ich rozwiązywania. W ramach realizowanych w trakcie szkolenia praktycznych ćwiczeń wyrobione zostaną w uczestnikach umiejętności związane z realizacją podstawowych obowiązków Pełnomocników /Managerów ds. Systemu Zarządzania Jakością ISO 9001.
Celem niniejszego szkolenia jest przygotowanie jego uczestników do sprawowania funkcji Pełnomocnika /Managera ds. Systemu Zarządzania Jakością ISO 9001 w organizacji, niezależnie od wielkości organizacji i rodzaju jej działalności, dostarczanych wyrobów i usług, procesów, ich złożoności i interakcji pomiędzy nimi, kompetencji osób będących uczestnikami systemu. Na szkoleniu uczestnicy zostaną zapoznani między innymi z zagadnieniami związanymi z:
Dzięki bezpośredniemu kontaktowi z prowadzącym szkolenie, w tym poprzez realizacją szkolenia dla małych grup uczestników, udział w szkoleniu zapewni możliwość uzyskania odpowiedzi na nurtujące uczestników pytania i rozwiązanie problemów dotyczących systemów zarządzania jakością ISO 9001, z którymi przyszli na szkolenie.
Szkolenie dla Pełnomocników /Managerów ds. Systemu Zarządzania Jakością ISO 9001 prowadzone jest przez wieloletnich praktyków, którzy swoje doświadczenie zdobywali w ramach swoich obowiązków zawodowych realizowanych w roli: Pełnomocników /Managerów ds. ISO 9001, konsultantów zewnętrznych wdrażających i doskonalących systemy zarządzania jakością oraz audytorów zewnętrznych w tym audytorów wiodących przeprowadzających audity w ramach procesu certyfikacji z ramienia różnych jednostek certyfikujących. Umiejętność podejścia do zagadnień związanych z nadzorowaniem zgodności i skuteczności systemu zarządzania jakością ISO 9001 z różnych perspektyw powoduje, że z naszego szkolenia uczestnicy wynoszą znaczną wartość dodaną w formie szeregu rozwiązań, narzędzi /metod i możliwości niezależnie od tego czy są już obecnie pełniącymi funkcję Pełnomocnika /Managera ds. systemu Zarządzania Jakością ISO 9001 czy też są dopiero kandydatami na objęcie tego typu stanowiska /funkcji.
Serdecznie zapraszamy do udziału w naszym szkoleniu dla Pełnomocników /Managerów ds. Systemu Zarządzania Jakością ISO 9001.
Jest optymalnie dostosowany do ilości materiału – szkolenia cechują się dużą intensywnością, wnikliwym, kompleksowym oraz indywidualnym omówieniem danej problematyki.
To wyłącznie czynni zawodowo konsultanci, wdrażający na co dzień systemy zarządzania
w różnego typu organizacjach,
a jednocześnie praktykujący auditorzy międzynarodowych jednostek certyfikujących.
Liczebność grupy szkoleniowej zawsze jest uzależniona od formuły i rodzaju szkolenia.
Tworzymy grupy pozwalające na skuteczną realizację celów szkolenia.
Zajęcia mają formę wykładów prowadzonych w sposób przystępny i zrozumiały dla słuchaczy, ćwiczeń indywidualnych i grupowych, dyskusji moderowanych, analiz przypadków.